Watch That Sound

 

Nieuwsoverzicht

 

 

 RRKC Nieuwsbrief

 

Interview op website van RRKC: Maak kennis met WTS

Onder de 86 culturele instellingen die zijn opgenomen in het Cultuurplan 2017-2020 zijn 18 organisaties die nog niet eerder meerjarige subsidie ontvingen. In een serie korte interviews stelt een aantal van deze instellingen zich aan u voor.

Wie ben je? Wat doet je organisatie?

Mijn naam is Jacques van de Veerdonk, ik ben één van de oprichters en bedenkers van Watch That Sound. Wij creëren een interactief platform voor geluid en muziek en organiseren workshops waarbij deelnemers soundtracks maken bij filmbeelden.

In onze workshops ontdek je hoe je een verhaal vertelt met geluid en muziek, componeren eigenlijk. Componeren betekent samenstellen. Compositie is een heel geïsoleerd vakgebied in de muziekwereld. Pas als je aan het conservatorium studeert, leer je er iets over. Wij laten zien dat iedereen componist is. Iedereen heeft gevoel voor klank en kan die met de huidige mogelijkheden omzetten in verbeelding.

We werken met allerlei beeldmateriaal. Bijvoorbeeld korte films van studenten van filmvakscholen. Soms maken kinderen ook zelf films. Eén van de filmmakers met wie we werken, Kôji Fukada, won in 2016 de eerste prijs in de categorie ‘Un certain regard’ met zijn film Harmonium op het Filmfestival in Cannes. Het project dat we samen met hem maakten is nu te zien in Tokyo met een soundtrack gemaakt door Rotterdamse kinderen.

Wie is je publiek? Hoe bereik je ze? Welke tip heb je voor gevestigde instellingen die nieuw publiek willen bereiken?
We werken met allerlei verschillende leeftijden. De ene dag met vmbo-leerlingen, dan weer met kleuters. Maar ook voor vakstudenten van o.a. Willem de Kooning Academie en voor studiedagen en congressen, bijvoorbeeld voor Rotterdamse rechters. Op dit moment maken we een serie lessen voor collega’s in het onderwijs. Lessen die wij dagelijks testen op scholen.

Op veel scholen wordt nog op een ouderwetse manier muziekonderwijs gegeven. Bovendien doet 30% van de Rotterdamse scholen helemaal niets aan cultuur. Muziek wordt te weinig gebruikt om de eigen fantasie te ontwikkelen. Het is een bijna cognitief vak geworden. Wij leren kinderen een eigen verhaal te vertellen met gebruik van klank. We laten de kinderen zoveel mogelijk zelf ontdekken. Ze krijgen een korte uitleg en gaan meteen aan de gang.

Technologie wordt ook nog nauwelijks ingezet als werkvorm in het Nederlandse onderwijs. In de landen om ons heen is dat wel anders. De Watch That Sound-app is gratis te gebruiken voor scholen en werkt heel eenvoudig. We ontwikkelen de software vanuit een open source filosofie: cultuur moet je delen. Zo kunnen we samenwerken met experts op dit gebied wereldwijd.

Wat willen jullie over vier jaar bereikt hebben? Wat is er dan veranderd in je organisatie?

Ik hoop dat er dan meer aandacht is voor muziek en klank in het onderwijs, niet alleen als muziekonderwijs maar ook geïntegreerd in andere vakken. Een ander streven is om een behoorlijk aantal Rotterdammers een eigen soundtrack te laten maken.

Voor Watch That Sound is deelname aan het Cultuurplan een belangrijke stap. Het effect is nu al merkbaar, er gaan deuren voor je open die eerder dicht bleven. Je wordt ook ineens een stuk serieuzer genomen. We kregen al aanvragen van festivals in het buitenland, nu kunnen we op de uitnodigingen ingaan.

Ons team is klein en dat willen zo houden. We werken met een pool van ongeveer twintig enthousiaste mensen; creatieve programmeurs, vormgevers, editors, filmmakers, muzikanten en jonge muziekdocenten. We werken samen met zoveel mogelijk instellingen. Zo opereren we als een echt modern bedrijf, met weinig onkosten.

Naar welk project dat je de komende jaren gaat doen kijk je het meest uit? En waarom?

De komende jaren gaan we ons meer richten op de buitenschoolse educatie. Met de gemeente zijn we in gesprek om te kijken of er tijdelijke plekken zijn in de stad waar we openbare workshops kunnen aanbieden. Met deze projecten willen we bijdragen aan de ontmoeting tussen mensen uit verschillende lagen van de bevolking. Daarom werken we ook vaak samen met festivals. Een paar jaar geleden hebben wij ook een soundtrackfestival in Rotterdam georganiseerd, het succes maakte duidelijk dat er in onze stad een plek nodig is waar mensen elkaar ontmoeten.

We willen kinderen en volwassenen spelenderwijs laten zien wat compositie is. Iedereen heeft een eigen soundtrack van zijn leven. Welke kinderliedjes werden er met je gezongen? Welke geluiden hoorde je als je als kind in bed lag? Welke muziek luisterde je toen je voor het eerst verliefd was? Welke muziek zet je op als je verdrietig bent?

Er is nog zoveel mogelijk op het gebied van muziek en klank in deze stad. Je zou op de metroperrons bijvoorbeeld fantastische soundtracks kunnen laten horen. Met flarden muziek van muzikanten die in de buurt wonen. En geluiden van vroeger uit de wijk. Mensen kunnen dit dan gratis streamen op hun telefoon en beluisteren terwijl ze staan te wachten op de metro.

We staan eigenlijk voor een groot akoestisch Fata Morgana. De vraag is: gaan we het realiseren, ja of nee? Aan onze Rotterdamse intentie zal het niet liggen