Watch That Sound

Software

Watch That Sound ontwikkelt een software-tool met medialab V2_. Dit programma stelt ieder in staat om zelfstandig soundtracks te ontwikkelen bij films / media. Deze open-source-software is beschikbaar voor het onderwijs.

 

Watch That Sound app

Directe link naar de online introductie met video's: Intro_Test 

 

Directe link voor laptop of computer naar de software met de browser Chrome:

Chrome-logo-2011-03-16  app.watchthatsound.nl

 Heb je nog geen Google Chrome Installeer dan deze browser van dit adres:

Chrome Download

 Inleiding compositie en sound design software Watch That Sound Tool 4.1:

Handleiding

handleiding front

 

De Watch That Sound Tool is een educatief programma om bij film muziek en geluid te maken. Het is geschikt voor gebruik in de klas, bij workshops en thuis.De software wordt gratis ter beschikking gesteld voor iedere gebruiker. De tool draait in de browser Chrome en werkt als een interactieve webpagina.

Met dit programma kan je een soundtrack of een compositie bij een filmfragment maken. Het de bedoeling dat je alle geluiden zo veel mogelijk zelf bedenkt, uitprobeert en opneemt.

Watch That Sound wil componeren voor iedereen toegankelijk maken.

Stel muziek- en sound-ideeën samen tot een uniek geheel.

Je volgt dezelfde stappen die de sounddesigner en de filmcomponist nemen bij een filmproductie. Elke stap hoort bij een pagina in het programma:
Video > Scènes > Spanningsboog > Visuele partituur > Audio edit > Voorbeeld > Afmixen > Synchroniseren


Vanzelfsprekend is er een live muziekopname mogelijkheid, maar er is ook een pagina voor de indeling van de structuur van de soundtrack.


Tevens kan je een muzikaal idee zelf schetsen (grafische partituur) zodat je dit makkelijker kan onthouden en communiceren met je mede- sounddesigners, muzikanten enz.

Deze pagina’s zijn belangrijk om een goede voorstelling te maken van wat je precies wilt.

De software tool is goed bruikbaar om snel even iets te proberen, maar is voornamelijk bedoeld voor meerdere sessies.

De tool is ontwikkeld door multimedia instituut V2_ en initiatiefnemer Watch That Sound. De software wordt gratis ter beschikking gesteld voor iedere gebruiker.

Wij zijn nog niet klaar. De software is in ontwikkeling en wordt getest in geluid- en muziek-workshops van Watch That Sound in o.a. Rotterdam (LantarenVenster), Amsterdam (Cinekid) en Den Haag (Filmhuis).

Stappen

Om een soundtrack te maken moet je een aantal stappen zetten. Het is niet verplicht om de onderstaande volgorde aan te houden, maar in de praktijk van een filmcomponist wordt dit wel gedaan.

1. Analyse

Hoe is het filmfragment opgebouwd. Wat gebeurt er, welke emoties zijn belangrijk, wat zijn de belangrijkste elementen enz.

2. Structuur

Bepaal de indeling en denk na over de sfeer van delen.

3. Spanningsverloop

Hoe verhouden de onderdelen zich tot elkaar, waar is de climax.

4. Visuele partituur

Jouw interpretatie van alle geluiden en muzikale ideeën schetsmatig vastleggen.

5. Opname

De klanken uitvoeren en invoeren als geluidbestand.

6. Audio edit

De geluidbestanden aanpassen met deelselectie, volumeregeling, kopieerfunctie.

7. Afmixen

Alle gemaakte audiotracks samenvoegen met de film.

8. Resultaat

Uploaden en downloaden van de film met de soundtrack. Terugkoppeling hoe het resultaat zich verhoudt met de oorspronkelijke idee.

Technische gegevens

Inzicht in technische zaken rond computers en beeld is niet nodig, maar voor de geïnteresseerden: Het programma is een HTML5 webapplicatie die geïnstalleerd is op een server en werkt met de browser van Google Chrome, die op dit moment de meest vooruitstrevende open source webaudio software realiseert. Zorg daarom altijd voor de laatste update van Chrome.
De opgenomen audiotracks worden in de computer opgeslagen in het meest gebruikte audiobestand. (WAV format linear pulse code modulation (LPCM) format, twee kanalen van 44.100 samples per seconde, 16 bits per sample).

Werkt in Google Chrome
Chromebook compatible

Snel beginnen

Wat heb je nodig

1. Computer
Een laptop of computer met toetsenbord en muis. Verder moet Google Chrome geïnstalleeerd zijn.

2. Hoofdtelefoon

3. Microfoon
Een externe microfoon geeft het beste resultaat. De interne microfoon kan wel gebruikt worden bij korte testen.
Voor externe microfoons zijn er twee mogelijkheden: een USB microfoon of een microfoon met stereo mini jack. De geluidbestanden hebben twee sporen dus kan een stereo microfoon aangesloten worden.

Starten
Open Google Chrome en ga naar <a href="http://app.watchthatsound.nl"><span class="Hyperlink">http://app.watchthatsound.nl</span></a>

Toestemming geven

Voor je iets kunt doen met de webapp moet je Chrome toestemming geven voor het gebruik van de microfoon.
Je geeft toegang voor dit moment en alleen voor de Watch That Sound app, niet voor andere websites.
Elke keer wanneer je de app wilt gebruiken, moet je opnieuw toegang verlenen. Zo weet je zeker dat je microfoon niet op andere momenten gebruikt wordt.

handleiding toestemming geven

Film of project kiezen

Nadat je toestemming hebt gegeven, kom je in het centrale menu waar je een film kan kiezen of de tutorial kunt bekijken.

handleiding centrale menu

Video’s

De eerste keer begin je met een keuze van een film uit de middelste kolom. Daar zie je een selectie van korte films. De ‘bits’ zijn zeer korte films waarmee je het programma verkent. De andere films zijn langer en meer geschikt voor het echte werk.

Selecteer een film en dubbelklik of klik op de knop ‘nieuw project’.

Projecten

Heb je een film uit ‘Video’s’ gekozen en bewerkt dan maakt het programma een projectfile aan. Op de volgende pagina lees je meer over het bewaren van de projectfile.

Tutorials

Instructievideo’s hoe het programma werkt.

Groepen

Voor partners: Meer films en ander lesmateriaal voor muziek en media is te vinden in het groepen menu. Log in met wachtwoord.

Video

De geselecteerde film wordt geladen en is te bekijken.

handleiding video

Als je de film een aantal malen bekeken hebt en je een indruk hebt gekregen van de sfeer, klik je op > Scènes >

handleiding video knop projectfile

Projectfile

Wil je stoppen en later verdergaan en je project bewaren? Klik dan op de knop ‘Opslaan’. Het bestand wordt opgeslagen en is zichtbaar onder ‘Projecten’ in het centrale menu.<span class="CharOverride-1">1</span>

1] Je kan Chrome het project op de computer laten opslaan of op een usb stick.

De navigatiebalk toont alle stappen die je doet wanneer je een soundtrack maakt.
De naam van de projectfile staat rechtsonder in het scherm en kan altijd aangepast worden.

Scènes

Dit is de plek voor de eerste analyse. De belangrijkste momenten kunnen met markers worden aangegeven en zo ontstaat een overzicht van de vorm en structuur van de geluidtrack. Feitelijk maak je zelf een interpretatie van het verhaal, een storyboard.

Zodra je een geschikt moment hebt gevonden, plaats je een marker. De knoppen die je nodig hebt, vind je op de rode balk.

Door op de markers te klikken verplaatst de cursor zich naar het gekozen frame. De markers behouden de navigatie-functionaliteit in de rest van de pagina’s. De markers zijn een hulp voor het terugvinden van een gekozen fragment.

handleiding scenes

Twee typen markers

Voeg scene toe

Hiermee geef je grote veranderingen aan, een groot contrast of scène- wisseling. Bijvoorbeeld, de actie loopt van buiten naar binnen of er is een flashback, enz. De afbeeldingen zijn groot. De achtergrondkleur van de scene verandert.

Voeg marker toe

Hiermee geef je speciale momenten aan waar muziek en geluid een belangrijke functe gaat krijgen. De afbeeldingen zijn kleiner en gekoppeld aan een symbool.

Bewerken

Je verwijdert een marker door een scène of marker te selecteren en op ‘Verwijderen marker/scene’ te klikken. Het toevoegen en verwijderen van markeringen is alleen mogelijk in de pagina ‘Scènes’.
Als je klaar bent ga je klik dan op > Spanningsboog >

Spanningsboog

De lijn bepaalt hoe de spanning verloopt en waar de verschillende hoogtepunten zich bevinden.

Een nieuw gebied verschijnt boven het storyboardvlak, waar een lijn aangepast kan worden. Een spanningsboog geeft het verloop van de spanning/ontspanning, actie en rust van het verhaal weer: hoe groter de spanning hoe hoger de lijn.

handleiding spanningsboog

Bij het openen van het scherm staat de lijn in een ‘neutrale stand’, op de lijn staat een aantal knopen die in hoogte te veranderen zijn. Zo kan een grafiek ontstaan met pieken en dalen, naar gelang de spanning van het fragment.

De knooppunten in de grafiek worden bepaald door de markers. Heb je meer knopen nodig ga dan terug naar de ‘Scènes’ pagina en voeg een nieuwe scene of speciale marker in.

De spanningsboog kan alleen worden bewerkt in het spanningsboogscherm.

Volgende pagina > Grafische partituur >

Wil je stoppen en je project opslaan zie Projectfile op pagina 6.

Visuele partituur

Ideeën over geluiden, sferen en muziek kan je hier met figuren zichtbaar maken. Deze grafische partituur is een hulp bij klankonderzoek en opname.

Met knop ‘Print’ rechtsonder kan je de partituur exporteren als pdf.

handleiding visuele partituur

Symbolen

De grafische partituur is samengesteld uit gekleurde symbolen van verschillende vormen. De betekenissen van de kleuren, vormen en positie kan je zelf bepalen.

De horizontale positie van het symbool staat voor de tijd, verticaal kan toonhoogte en/of klanksterkte weergeven. Een vorm hoeft niet letterlijk met een bepaalde klank overeen te komen – de partituur is eerder een schets.

Kleuren

De symboolkleuren kunnen worden geselecteerd door te klikken op een van de kleuren van het kleurenmenu. Het menu staat rechts van het midden in de groene balk. Zodra een kleur is gekozen, wordt deze weergegeven in het venster en alle symbolen getekend vanaf dat moment zullen in deze kleur op het scherm verschijnen.

handleiding visuele partituur kleuren

Tekenen van vormen

Alle vormen kunnen worden ingevoerd met behulp van eenvoudige muisbewegingen:

Korte klik
Kleine cirkel. 

Lange klik
Grote cirkel. Hoe langer je de muisknop vasthoudt, hoe groter de cirkel groeit, zoals inkt vloeit bij een vulpen.

illu visuele partituur lange klik

Korte klik en snel slepen
Een cirkel met een staart, de staart kan naar links of naar rechts, naar boven en beneden geplaatst worden, afhankelijk van de richting van het slepen.

illu visuele partituur korte klik en snel slepen

Lange klik en slepen
Zodra de cirkel begint te vullen met inkt kan de vorm uitgerekt worden naar links of rechts, recht en in een druppelvorm.

illu visuele partituur lange klik en slepen

Lange klik-wachten-slepen-wachten
Als de druppel is uitgestrekt en de muisknop niet meteen is losgelaten, gaat de staart groeien, alsof er meer inkt in stroomt. Afhankelijk van de duur van het indrukken zal er een dikke rechte lijn of een druppel met een dikke ronde staart ontstaan. (crescendo of decrescendo)

illu visuele partituur lange klik wachten slepen wachten

Het laatst ingevoerde symbool is altijd geselecteerd en kan worden verwijderd door te drukken ‘verwijder’-toets. Ook andere symbolen kunnen na selecteren verplaatst of verwijderd worden.

De interactie is eenvoudiger in de praktijk dan lijkt in de tekst – probeer het en stel de muis voor als een vulpen of spuitbus.

Audio edit

Het opnemen van de geluidsfragmenten, deze invoeren, synchroniseren met de beelden.

illu audio edit

De visuele weergave van het geluid dat wordt opgenomen staat linksboven. Volumeaanduiding en opnameknop staan rechtsboven. In het vlak daaronder zie je opgenomen geluidsfragmenten als losse tracks.

Ga naar een marker om de opname te starten. Druk op play om de opname voor te bereiden en eventueel te oefenen.

Begin de opname door op de rode opnameknop te klikken. Beluister de opname, eventueel kan de opname opnieuw gedaan worden.

Opgenomen fragmenten komen als gekleurde lijnen ‘tracks’. Deze kun je verplaatsen, verwijderen, kopieren. Ook kan je de tracks apart opslaan, zodat je die kunt bewerken.

Wil je alleen een deel van de track gebruiken, selecteer dan de track, zodat het zichtbaar is als geluidgolf. Dubbelklik op de grote geluidgolf en een donker ‘gordijn’ verschijnt op dat deel dat nu niet meer hoorbaar is. Het gordijn is aan voor en achterzijde te wijzigen.


Het is ook mogelijk eerder opgenomen geluid of muziek te gebruiken. Met de knop ‘Laden’ kun je geluidbestanden importeren.

Opnemen

illu audio edit opnemen

Klaar

Afmixen

Klik op ‘Afmixen’ en de opgenomen geluidtrack wordt ge-upload en op de server met de film samengevoegd.

handleiding afmixen

Resultaat

Het resultaat wordt automatisch gedownload in je downloadmap. De film met geluid is afspeelbaar op elke computer of smartphone.

Heb je vragen?

Bijvoorbeeld over de mogelijkheid zelf films toe te voegen. Ga naar de informatiepagina van de software op

<a href="http://www.watchthatsound.nl/software"><span class="Hyperlink">www.watchthatsound.nl/software</span></a> of neem contact op met <a href="mailto://Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken."><span class="Hyperlink">Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.</span></a>

Postadres
Stichting Watch That Sound
Postbus 2463
3000 CL Rotterdam NL
Studio en kantoor
Soundportgebouw
Keilestraat 3 unit 105
3029 BP Rotterdam